Boekrecensie – managementboek.nl – 2 april 2021

Eric van Arendonk RM | 1-2 minuten leestijd

Impact door innovatie – ‘Een uiterst praktisch handboek’

Er zijn veel boeken geschreven over innovatie. Wat kan Impact door innovatie daaraan toevoegen? Eigenlijk precies wat de ondertitel aangeeft; een praktisch handboek om te vernieuwen. Iedereen die weet dat hij moet gaan innoveren, maar nog weinig met dat bijltje gehakt heeft, heeft nu een uiterst praktisch handboek in handen.

Annelies Huisingh reikt met Impact door innovatie een proces aan om te starten met innovatie. Ze verbindt  de bedrijfsstrategie met de innovatiestrategie. Ze legt een blauwdruk neer die je stap voor stap meeneemt door het totale innovatieproces. Diverse modellen worden uiteengezet en naast elkaar gezet om de verschillen duidelijk te maken. Ze reikt templates aan om te helpen het proces vorm te geven.Natuurlijk staat de klant centraal en die vormt dan ook vaak de corrigerende factor in dat proces. Met een paar voorbeelden toont Huisingh aan dat bedrijfsbelangen verleidelijk zijn, maar nimmer voorrang zouden moeten hebben boven dat wat echt relevant is voor de consument. Veel voorbeelden in het boek komen slechts uit een bron komen (zuivelgigant Friesland Campina), maar ze zijn allemaal wel relevant. Naast de succesverhalen staan er bovendien ook de nodige missers of bijna missers in. Deze zijn zeker zo leerzaam.Je zou zeggen dat het boek minder toepasbaar is voor de doorgewinterde marketeer voor wie innovatie een wezenlijk onderdeel is van zijn/haar werk. Maar ik denk dat het ook voor hen een praktisch handboek is. Het is in ieder geval zeer waardevol voor iedere marketeer die zo af en toe met innovatie te maken heeft en daar graag meer lijn in wil gaan brengen. Je hebt hiermee een meer dan praktisch boek in handen dat je helpt om het proces tot een goed einde te brengen. Je kunt hoofdstuk voor hoofdstuk met je innovatieteam doornemen en na het hoofdstuk de vragen en opdrachten doornemen.Het boek is zeer vlot geschreven en de passie spat er werkelijk vanaf. Vol met praktijkcases en hulpmiddelen. Impact door innovatie zal je zeker inspireren, en bovendien helpen om innovaties tot een succes te maken. Een mooie toevoeging aan de bestaande literatuur, waarvoor dank.

Misschien ook interessant…

2021-04-03T13:51:52+00:00