Annelies Huisingh op managementsite – 23 april 2021

Innovatie is geen speeltje van Marketing alleen.

Innovatief zijn is je identiteit die bepaalt in hoeverre je ook in de toekomst het verschil kunt maken.

Innovatie helpt je actueel te blijven, je concurrentie voor te blijven en je gewenste groei te realiseren. Als je nadenkt hoe je de klant optimaal kunt blijven bedienen is het belangrijk om te vernieuwen. En dat doe je door die klant centraal zetten bij alles wat je doet. Marketing cq commercie (want vlak ook de rol van sales niet uit) heeft vaak een initiërende en leidende rol bij innovaties omdat zij met beide benen in de markt staan.

Maar innovatie draait niet alleen maar om iets nieuws bedenken of je aanbod vernieuwen.

Innovatie gaat ook over sociale innovatie: innovatief werken en innovatief leiderschap. Én dat je innovatie organiseert op een manier die bij jou past.

Innovatiekracht

Het is erg lastig om effectief te vernieuwen als het niet in de juiste context gebeurd. Daarom is een omgeving waarin innovatie wordt gestimuleerd essentieel. Ik noem dat de innovatiekracht van een organisatie, en vooral ook van de mensen in de organisatie. Wat bepaalt die innovatiekracht? Drie elementen spelen een belangrijke rol:

  • Het creëren en leiden van een weg:  innovatie begint met een visie en een doel dat inspireert motiveert en enthousiasmeert.
  • Slimmer werken: de mate waarin sprake is van empowerment en de ruimte om te doen waar men goed in is.
  • Dynamisch management en flexibiliteit: is er sprake van interactie, motivatie, creativiteit en ondernemerschap? Én wordt er  samengewerkt in multidisciplinaire teams.

Innovatie is daarmee een onderwerp dat niet alleen beperkt moet blijven tot commercie of marketing alleen. Alle mensen in een organisatie moeten een bijdrage kunnen leveren: van de directiekamer tot aan de postkamer. Van en door de mensen die de organisatie kennen, het aanbod van de organisatie omarmen en er met plezier over praten bij ieder feestje of verjaardag.

Kies vervolgens een structuur en werkwijze die bij de organisatie past. Geen eindeloze tunnels en funnels maar lean en mean. Alleen stappen in een proces zetten die waarde toevoegen. Geen overtollige vergaderingen of beslismomenten. En leg de verantwoordelijkheid bij de teams die het moeten doen.

Anders werken en organiseren

Als je doel is om innovatie echt onderdeel te laten zijn van je identiteit is het belangrijk om je manier van werken nog eens onder de loep te nemen. Agile en scrum zijn tegenwoordig gevleugelde werkwijzen en bieden veel handvatten. Wil je echter niet zo maar in één keer je organisatie op zijn kop zetten dan zijn hier een paar tips die je kunnen helpen om je organisatie klantgerichter en wendbaarder te maken.

  • Geleend uit de Scrum-methode is de ‘standup’. Bij Scrum vindt deze dagelijks plaats. Ik heb ervaren dat een wekelijkse standup al heel effectief kan zijn. Door kort bij elkaar te komen en face-to-face te horen waar iedereen de komende dag of week mee bezig is en welke uitdagingen hij of zij daarbij heeft, ontstaat een sfeer van openheid.
  • Stimuleer persoonlijk contact: stel jezelf de vraag of een mail noodzakelijk is of dat face2face contact wellicht niet net zo makkelijk is en bovendien effectiever.
  • Begin eens met één multidisciplinair team en laat hen vanuit een gezamenlijke werkplek een project oppakken volgens de Scrum methode. Een cursus Scrum of een externe Scrum expert kan hen helpen het proces op de juiste manier op te pakken. Kijk wat dit met de organisatie doet. Hoe reageren anderen hierop, wat doet het met het team zelf? Laat hen hun ervaringen en resultaten delen met de rest van de organisatie.
  • En is jobrotation een optie? In veel bedrijven gaan marketeers ook sales doen en andersom. Maar wat gebeurt er als zij ook als inkoper of als teamleider in de fabriek aan de slag gaan? Een frisse blik die nieuwe deuren opent en nieuwe mogelijkheden blootlegt.

Zo zijn er vele mogelijkheden om vernieuwing in je identiteit te verankeren. Het is een keuze om te bewegen, een kwestie van doen. Niet voor maar samen met de klant, medewerkers en andere stakeholders richting geven aan toekomstige ontwikkelingen en dat logisch gaan vinden, elke dag weer.


Misschien ook interessant…

2021-05-26T07:20:17+00:00