Blog Marketing Facts – 2 april 2021
Omtzigt-debat is mooie les voor elke merkenbouwer
De E van Eerlijkheid en de T van transparantie: essentiële basiswaarden van élk merk
Het is vrijdag 2 april 2021 drie uur in de ochtend en het merk Rutte heeft onnavolgbare schade opgelopen. Je moet in de afgelopen week wel onder een steen hebben gelegen om niet te hebben gezien welk circus zich in Den Haag heeft afgespeeld. Politici rolden over elkaar heen over vier woorden op een document, vastgelegd door een alerte fotograaf: positie Omtzigt, functie elders.
Wie o wie had deze uitspraak gedaan, en wat werd ermee bedoeld? Politici verhullen zich in het duister, houden zich op de achtergrond en roepen allen, met demissionair minister president Rutte voorop, dat ze het niet hebben gezegd. Rutte hield vol, nee niemand hoeft verantwoording af te leggen, en nee ik heb het niet over Omtzigt gehad. Tot gisteren de aap uit de mouw kwam. De beste man had weldegelijk naar de situatie van Omtzigt geïnformeerd en geopperd dat hij wellicht minister zou kunnen worden. Nou ja hij had het iets steviger gezegd: ‘we moeten hem minister maken’.
Wat blijft hangen: Rutte is een leugenaar, Rutte is van de achterkamertjes, Rutte is niet te vertrouwen en ga zo maar door. Het merk Rutte heeft onnavolgbare schade opgelopen. Én er is nog één vraag die in de lucht blijft hangen: op welke punten was hij, en zal hij in de toekomst hetzelfde doen? Maar zeg nu eerlijk, wat was er gebeurd als Rutte op dag één meteen had gezegd: ‘ja, ik heb naar het welzijn van Omtzigt gevraagd, én ja ik zie hem graag als minister.’ Het had in ogen van velen niet de schoonheidsprijs verdiend maar de kou was direct uit de lucht geweest. Hij maakte een kapitale fout en zijn imago ligt aan diggelen.
Een merk bouw je niet zomaar. Het wordt zorgvuldig neergezet ten opzichte van anderen. Ongetwijfeld voorzien van positioneringsstatement waarin je ‘belofte’ en de ‘redenen om deze belofte te geloven’ zijn uitgewerkt. Met een persoonlijkheid en waarden. En voor elk merk geldt: wanneer je niet eerlijk bent in je belofte én wanneer je niet transparant bent over de wijze waarop je deze belofte waarmaakt, haakt je doelgroep af.
Rutte is ergens onderweg het contact met zijn omgeving verloren
Iets wat geen probleem had hoeven zijn is door de waarheid te verbergen onnodig groot geworden. Door juist gebruik te maken van het feit dat het proces van formeren niet helemaal dichtgetimmerd is en ruimte laat voor interpretatie had hij zich kunnen beroepen op het feit dat het misschien ook heel menselijk is om ook over poppetjes te praten als je een eerste inventariserende ronde doet? Maar nee, Rutte is ergens onderweg het contact met zijn omgeving verloren. Hij dacht waarschijnlijk: ‘men wil merk Rutte toch wel, wat hij ook doet of zegt.’
Een Merk bouwen is één, een imago op een hoog niveau brengen en houden vereist elke dag werk, elke dag alertheid én eerlijkheid en transparantie. Alleen dan zijn mensen bereid je te geloven en zullen ze je ‘willen’. Of de houdbaarheidsdatum van merk Rutte is bereikt zal de toekomst uitwijzen. Hij zal zijn merk van ‘scratch’ opnieuw moeten opbouwen en hopen dat zijn omgeving hem dat toelaat. Een mooie les in ieder geval voor elke merkenbouwer. Wees eerlijk en transparant, dan word je geloofd en gekocht. Anders zal je blijven rotten op het schap.